VEKK – Välmående, Energi, Kroppen och Kosttillskott

välmående

Om vitaminer

Läs!

Vegetarisk kost

Läs!

Hör av dig!

Vi är alltid nyfikna på vad våra läsare tycker om oss! Skicka ett mail med kritik eller varför inte ett hälsosamt recept du vill dela med dig av? Vi hörs!

Mailadress: hejsan@vekk.se

En frisk kropp är en glad kropp. Vitaminer, mineraler, motion och sömn är bara några av de grundpelare som krävs för en hälsosam livsstil. För många kan det kännas som en tuff uppgift att lyckas upprätthålla det nyttiga livet, det är helt enkelt för krångligt att hålla koll på allt. Därför finns vi på Vekk här för dig. Vi strävar efter att ge dig tips och nyheter om kosthållning, skönhet och välmående på ett enkelt sätt så att du ska kunna upprätthålla din hälsosamma livsstil. Välkommen! 

För att leva ett hälsosamt liv gäller det att vara medveten om att det är ett helhetsåtagande. Det betyder att man behöver tänka både på vad man får i sig så väl som att ge kroppen den motion den behöver. Det går inte att utesluta det ena och köra stenhårt på det andra, försök i så fall snarare att finna en balans mellan de båda.

En allsidig kost

Vad är egentligen en allsidig kost? Det känns inte alltid lätt att veta exakt vad kroppen behöver för att må bra, men faktum är att många målar upp en bild av att det är mer komplicerat än vad det faktiskt är. Om du ser till att följa tallriksmodellen får du i de allra flesta fall i dig alla viktiga vitaminer och mineraler du kan tänkas behöva.

Tallriksmodellen består av tre huvudsakliga komponeneter, dessa är:

  • Någon form av protein. Det kan vara Kött, fisk eller fågel. Men om du inte äter kött går det att ersätta med någon annan slags mat som innehåller protein, exempelvis ost (Halloumi, feta eller mozzarella). Om du däremot är vegan kan det vara nödvändigt att äta kosttillskott av vitamin B12 då det är svårt att få i sig denna enbart med vegetabilisk kost.
  • Den andra delen av tallriken bör vara kolhydrater, alltså pasta, ris eller potatis. Du har säkert hört talas om snabba- och långsamma kolhydrater. Ju mer fibrer, desto längre tid tar det för kroppen att förbruka energin. Vill du hålla dig mätt längre är det alltså bättre att äta fullkornspasta eller bulgur istället för snabbmakaronerna.
  • Det sista, men kanske allra viktigaste som ska få plats på tallriken är grönsakerna. Det är dessa som ger dig många av de viktiga vitaminerna du behöver för att hålla dig pigg, frisk och på topp.

Följer du tallriksmodellen behöver du inte tänka allt för mycket på kosttillskott, men det finns självklart fall då det kan vara bra att komplettera sin mat. Vissa behöver extra magnesium, andra extra mycket järn. Om du känner dig osäker på om du får i dig allt du behöver eller vill veta om du har brist på något är det smidigt att boka tid på sin vårdcentral för att ta blodprov. Tecken på att man har brist på vitaminer eller mineraler kan exempelvis vara trötthet och svårigheter att koncentrera sig.