Så marknadsför du din butik med tygpåsar

Ett smart sätt att marknadsföra din skönhets- eller klädaffär är genom tygpåsar. Istället för att dina kunder köper eller får en plastpåse, så erbjuder du en snygg tygpåse med företagets logga. Du behöver köpa in snygga tygpåsar, prissätta dem rätt och sedan låta kunderna marknadsföra din butik.

Det finns flera anledningar till att du ska satsa på tygpåsar istället för platspåsar: kunderna kommer använda dem under längre tid, den kommer inte att kastas i naturen, det är inne med tygpåsar och en snygg tygpåse kan användas till både jobbet, för att handla och till gymmet. Det innebär att snygga tygpåsar med tryck kommer användas mycket mer och under lång tid. Perfekt för din butik.

Rätta påsen

Designen av loggan är mycket viktigt. Du måste ha en logga som både är snygg, som dina kunder vill identifiera sig med och som påminner om din butik. I en skönhetsbutik kan kunderna spendera hundratals kronor på produkter i mindre förpackningar. Det kan därför vara klokt att köpa in tygpåsar i olika storlekar och i flera färger för att tillgodose olika kunder. Tänk också på att en påse med stort handtag är lättare att bära på axeln, den blir alltså lättare att använda.

Prissätt tygpåsen

Tygpåsen är en marknadsföringsinvestering. Du behöver köpa in ett stort parti tygpåsar att sälja, det blir billigare att köpa in många, än bara ett fåtal. Du kan inte heller ta för mycket betalt för tygpåsen, eftersom många kunderna då kommer att välja bort den. Samtidigt måste du ta betalt för påsen, dels för att det ska gå runt ekonomiskt, dels för att det ger en känsla av exklusivitet. Tygpåsen har ett värde.

tygpåseTygpåsen som marknadsföring

Nu under coronapandemin är det än viktigare som företagare att våga satsa, så att du verkligen kommer igång. Folk vill handla och stödja lokala butiker, men e-handeln har vuxit än mer under krisen. Genom att sälja snygga tygpåsar kommer dina kunder att göra gratis reklam för dig, vilket är den bästa marknadsföringen som finns. Du kan också ge bort påsar till kunder som handlar över en viss summa. Det talas mycket om butiksdöden, samtidigt vill de flesta ha mysiga butiker att handla i. Det är därför viktigt för dig som butiksägare att både satsa för att komma igenom nuvarande kris, men också för att bygga för framtiden.